26 de desembre del 2007

Pessebrisme en la intimitat

Pocs dies abans de Nadal l'associació PROGRAN ens va convidar a fer una conferència sobre les figures del pessebre. Més enllà de la conferència, em van interessar moltíssim les intervencions dels assistents i les converses informals de després.

Com ja vaig poder comprovar en les diverses presentacions del llibre Fem el Pessebre que vaig tenir ocasió de fer en diversos llocs de Catalunya l'any 2003, el pessebrisme té una gran riquesa en cercles íntims. Hi ha molta gent que fa el pessebre a casa amb veritable dedicació. Gent de tota mena: grans, joves, sols, en família, amb nens, sense nens, creients i no creients. Alguns d'ells fan veritables bogeries per encabir el pessebre en un pis dels d'ara. Normalment seguieixen una tradició familiar. També m'ha resultat sorprenent com hi ha motes famílies que conserven veritables petites col.leccions de figures que han guarnit els pessebre s des de fa anys.


El pessebrisme casolà és una dimensió del pessebrisme difícil de conéixer i, per tant, difícil d'estudiar i de documentar que estic segur que amaga una gran riquesa etnològica i patrimonial. N'és un testimoni el llibret que acabem de publicar 50 POESIES... i el pessebre.