(Article
d’Albert
Dresaire
publicat al butlletí número 5 d’El Bou i la Mula. Desembre de
2000)
El
conegut biòleg Ramon Folch ha publicat un llibre que ve a ser com un
llibre de memòries. Es tracta d’una obra on el creador de la sèrie
de televisió Mediterrània
fa un recorregut per la seva vida i per les seves passions: la
natura, el paisatge. Només per la bona prosa que utilitza i per les
històries que ens explica ja val la pena llegir aquest llibre, però
a nosaltres ens interessa per una altra cosa: el trajecte comença
parlant de pessebres.
El
pare de Ramon Folch és el famós pessebrista que durant molts anys
ha estat bastint magnífics diorames a l’exposició de la parròquia
de Betlem, a Barcelona. I a l’iniciar la seva narració Folch evoca
els seus records d’infantesa, quan gaudia contemplant el seu pare
construint el diorama pel proper Nadal. O quan l’acompanyava a
visitar pessebres per Barcelona. I també recorda tots els elements
vegetals que passaven a formar part del paisatge del pessebre, com
ara la surera (Quercus
suber) o la molsa
(Pseudoscleropodium purum).
En fi, no podem reproduir tot aquest llarg passatge d’autèntica
literatura pessebrista per manca d’espai (3 pàgines), però en
recomanem vivament la seva lectura.
En
tot cas, i per anar fent boca, transcrivim el primer i el darrer
paràgraf del text esmentat:
Era
fascinant: del guix encara tou sorgien sostres i parets. Les cases
resultants fugaven cabalment vers celatges convincents, però no pas
menys simulats. Carrers, places i corriols acollien gent de fang
provinent de camps pintats. Fustetes i branquillons, mil productes
venturers aplegats de qui sap on, eren també trasmudats, convertits
en baranes, pallissades, eines o carretons. Capsetes i potets
desnonats exercien de galleda o de fanal xamfraner. Simples fils
emmidonats cordejaven amb solvència en velams i corrioles, sobre
pous arran de terra. Al fons, camins enllà, suro i molsa aparentaven
grans muntanyes emboscades.
(...)
Hores
i hores de contemplació embaladida que em feren percebre aquells
pessebres com un microcosmos apassionant. Per als altres eren cultura
popular, fungible art menor destinat a morir per destrucció
deliberada. Per a mi eren demiúrgia premonitòria, voluntat de
paisatge construïble, sentit de l’espai i del projecte. El
territori es podia afaiçonar. De fet, és a això que em vaig acabar
dedicant.
Autor:
Ramon Folch
Edita:
Planeta. Barcelona, 2000
Lloc
i any d’edició: Barcelona, 2000. pp.29-31
1 comentari:
Un text apassionant del pessebre!
Publica un comentari a l'entrada