L'obra de Masdéu després de la seva mort
Reproducció de Lluís Carratalà
Col·lecció Dr. Pere Catà Vidal
|
La història
que explica el destí dels motllos de Salvador Masdéu és complexa i
de ben segur inexacta. La informació veraç de la que es disposa és molt escadussera. Amb prou feines es basa en breus anotacions i vells
records de converses.
Tot
i això, s’ha pogut seguir una estela que pot ajudar a aclarir què va passar amb els motllos a partir del seu traspàs.
Inicialment
sembla ser que el seu fill Rafael els va intentar reproduir, però
va fer unes figures de qualitat molt menor que les del seu pare. La
complexitat dels motllos i el fi detall de la feina del pare no li
van posar el camí gens fàcil.
Referenciant
les converses que el Dr. Garrut va mantenir amb en Rafael, sembla ser
que aquest va vendre els motllos a la Sra. Rosa Munté de Terrassa.
Però donada la dificultat de reproduir alguns motllos, va desistir
aviat. Era complex acabar les figures, ja que sortien de cos i
posteriorment es completaven a palillo. D’altres
eren vertaders trencaclosques. Aquesta darrera informació
no es pot contrastar, i com tantes altres es basa en records passats
de boca a orella.
Tanmateix
apunta el Dr. Garrut que els motllos d’animals se’ls va quedar el
mateix fill.
Consta
per records de velles converses del Dr. Pere Catà Vidal amb el seu
amic Lluís Carratalà i Vila (1895-1991), que aquest darrer va
adquirir els motllos a finals dels anys 30 i principis del 40 del
segle passat. Si tenim en compte que Masdeu va morir el 1924 i parlem de
anys 40, ben bé podria ser que la compra-venda es fes entre la Sra. Rosa Munté i el Sr. Lluis Carratalà directament. Carratalà però va adquirir motllos de Masdéu en més d’una ocasió. Consta que un figuraire de nom José Franco, reproduïa/copiava figures de Masdéu de forma més que notable, havent guanyat fins i tot el premi a la millor figura de la fira de Barcelona. Carratalà li va comprar els seus motllos. Aquests es diferencien dels originals per estar acabats tots ells en angle recte, quan els de Masdéu sempre tenen formes arrodonides. El material és de la mateixa qualitat.
També
hi ha constància per trasmissió oral del Dr. Pere Catà i Vidal que
el patriarca de la nissaga Muns, en Vicenç Muns (1881-1970), va
adquirir a un drapaire de nom Marcé, que tenia magatzem al carrer
Aragó, més enllà de Gràcia, una colla de motllos de Masdéu que
únicament corresponien a animals. Val a dir que aquest Sr. Marcé
no té res a veure amb l’insigne figuraire de nom Bartomeu Marcé i
Reixach (1875-1964).
Ben
bé podria ser que aquests motllos venuts pel drapaire Sr. Marcé fossin els mateixos que el fill de Masdéu, en Rafael, es va quedar
en propietat, i que només eren d’animals.
Aquesta
informació sobre la venda dels motllos entre el drapaire Marcé i
Vicenç Muns no es pot confirmar, i el comprador podria haver estat
el mateix Lluís Carratalà. Ho comento pel fet que Carratalà
disposava d'alguns motllos corresponents a bestiari.
Tot
i que la transmissió d’aquesta informació correspongui a vells
records d’antigues converses, el cert és que entre el treball de
la nissaga Muns s’hi reconeixen figures provinents de motllos de
Masdéu i no només d’animals. Es té constància que a la mort
d’Andreu Muns Fernàndez (1939-2004), darrer membre de la nissaga
Muns, un familiar va vendre part dels motllos a la família Bertran.
Desconec si entre aquest motllos n’hi ha algun de Masdéu, o bé algun que fos reproduït per desgast de l’original. En una visita
al taller dels Bertran, em varen confirmar que no tenien cap motllo
original de Masdéu. En diverses ocasions Muns va proposar a Carratalà la compra dels motllos de Masdéu, però ell s’hi va negar.
També va utilitzar sovint complements provinents de motllos en les seves pròpies creacions, com és el cas dels escuts, ornaments i bestiari, entre d’altres.
Lluís Carratalà va demanar a un amic, un notable figuraire (no l’he pogut identificar) que li desés els motllos més grans, i que corresponien principalment a camells de 8, 12 i 18 cm. El magatzem es trobava al costat del Prat de Llobregat. En un mal dia de temporal es va esbotzar el cobert on estaven desats i es varen malmetre. Donat el poc espai del que disposava a casa, els va donar per perduts i malauradament no els va recuperar.
Fugida a
Egipte reproduïda per Lluís Carratalà, amb l’estil i policromia
propis
Col·lecció Dr. Pere Catà Vidal
|
Lluís
Carratalà i Vila va respectar moltíssim el treball de Masdéu. No
hi ha cap figura reproduïda per ell que pugui confondre’s amb les
de l’autor original. Les hi donava un aspecte, estil i policromat
que les diferencia completament. No obstant, es poden reconèixer
clarament els motllos emprats.
També va utilitzar sovint complements provinents de motllos en les seves pròpies creacions, com és el cas dels escuts, ornaments i bestiari, entre d’altres.
Lluís Carratalà va demanar a un amic, un notable figuraire (no l’he pogut identificar) que li desés els motllos més grans, i que corresponien principalment a camells de 8, 12 i 18 cm. El magatzem es trobava al costat del Prat de Llobregat. En un mal dia de temporal es va esbotzar el cobert on estaven desats i es varen malmetre. Donat el poc espai del que disposava a casa, els va donar per perduts i malauradament no els va recuperar.
Reproducció
feta per Montserrat Carratalà Molleví
Col·lecció Antoni Pruna Dangla
|
La filla de
Lluís Carratalà, Montserrat Carratalà i Molleví (1924-2009), va
respectar impol·lutament el treball de Masdéu, seguint l’estela
del seu pare. Com a detall, i per diferenciar les figures del pare i
filla, podríem destacar que el pintat de les cares de Montserrat és
més acolorit, diguem que com més maquillat. Tot i això, i donat
els molts anys que varen treballar junts, durant els quals un emmotllava i
modelava i l’altra pintava, i a l’inrevés, en molta de l’obra
no es pot diferenciar la mà de cada un d’ells.
En aquestes
dues fotografies s’observa la diferència del treball de les
figures reproduïdes per Lluís Carratalà (esquerra) i l’original
de Salvador Masdéu (dreta)
|
Figures
reproduïdes per Lluis Carratalà
Col·lecció
Pere Catà Vidal
|
Reproducció
realitzada per Antoni Pruna i Dangla
Col·lecció
Hernan de Rivera Torras
|
Figura
sense policromar, on s’observa la signatura
que sempre fa Antoni Pruna Dangla, en senyal de respecte, record i reconeixement a l’obra original |
Excel·lents
còpies d’època, fetes completament de guix, es desconeix
l’autoria
Col·lecció
Antoni Pruna Dangla
|
A
l’esquerra figura original restaurada recentment, a la dreta copia
de baixa qualitat,
possiblement obra d’un taller murcià. Col·lecció Antoni Dorda i Ventura |
Antoni
Dorda i Ventura
Novembre de 2019
Novembre de 2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada