Llurs motllos
Tenim
constància que va ser deixeble predilecte del gran mestre Domènec
Talarn (Barcelona 1812-1902), de qui va seguir l’estela historicista
tant pròpia de l’època.
Va
ser un artista molt curós de la seva feina. Les reproduccions que
feia dels seus motlles tenien uns acabats extraordinaris, que a ulls
profans, sovint es confonen amb peces úniques. Tanmateix és curiós,
segons va deixar palès un del seus fills, que tota la genialitat i
domini que tenia per a modelar figures, es contraposava per la seva
incapacitat per agafar un llapis i dibuixar res.
L’obra
detallista i meticulosa de braços, cames i mans està feta sempre de
terracota. El caient de les pellisses de pell que acabava a
“palillo”,
juntament amb l’aire i posat que donava a les figures i a la
sensació de moviment, donen la semblança de figures vives,
gestuals, que es mouen i parlen. La delicada policromia dels
turbants, faixes i mocadors és deliciosa. Tenia el costum de deixar
un detall que sovint passa desapercebut, però que és clau per a
reconèixer amb garanties llur treball, el costum de pintar uns
cordills als sarrons i un tap a la carbassa o gerres que els pastors
duen a mode de cantimplora. Aquestes particularitats s’observen
tant a les figures de formats grans, com a les més menudes.
Capítol
a part es mereix parlar dels seus motllos, de per si unes obres
d’art. D’ell se’n conserven un bon nombre en perfecte estat,
tenint alguns d’ells gravat traços de la seva escriptura gravats i
dates que ens permeten contextualitzar-los. D’altres se’n varen
perdre forces a resultes de veure’s afectats per una inundació.
La
qualitat extraordinària del guix del que estan fets, quasi de la
consistència del marbre, ha permès que es conservin en molt bon
estat, quasi nous, conservant tots el detalls.
Motllo amb detalls d’escriptura de l’autor i
datat el 1893
|
Els motlles
d’aquest insigne figuraire són uns trencaclosques extraordinaris.
Requereixen de molta destresa per a poder-los reproduir acuradament,
doncs alguns d’ells estan formats per més de 24 peces. El
resultat final, en desmotllar, és una figura complexa pràcticament
acabada i amb un munt de detalls.
Motllo complex de 24 peces (a)
|
Motllo complex de 24 peces (b)
|
Disposava
de diversos motlles de caps i braços que combinava amb cossos que
després vestia amb pellisses, vestits, cistells, carbasses i un munt
de detalls. Menció a part mereixen els motllos de bestiari, amb els
quals gaudia molt treballant-hi.
Motllo que conserva el reforç metàl·lic que
l’autor
va posar-los-hi per a evitar trencadisses en emigrar a Argentina |
Els motlles
varen passar per diverses mans després de la seva mort. Inicialment
un dels seus hereus va intentar reproduir-los, però ni de bon tros
va assolir la qualitat i destresa del seu pare. Posteriorment va
vendre’ls a un tercer, que tampoc va aconseguir fer-ho
acuradament. Aquest als anys 60 el va traspassar a un dels grans
figuraires catalans dels segle XX, que va emprar-los donant a les
figures un traç i pintat peculiar, que els diferencia de l’obra
original, però respectant l'obra inicial. A la mort d’aquest
darrer, llur deixeble els va heretar, i els conserva com un tresor.
Aquest els reprodueix seguint l’estela de l’autor, amb un
respecte impol·lut per l’obra, i policromia i signant-la de forma
diferenciada, honorant escrupolosament l’artista.
La
seva obra va ser extensament copiada, tant per artesans com per a
fabricants d’Olot i Múrcia. La qualitat d’aquestes còpies és
molt menor.
Antoni
Dorda i Ventura
Novembre de 2019
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada