1 de gener del 2021

Fer el pessebre, una tradició a l'Escola Casas


Una tradició arrelada a l'Escola Casas de Barcelona, una escola municipal i pública d'infantil i primària, és que quan s'acosten les Festes de Nadal els infants del Cicle Superior realitzin l'estudi i el projecte sobre el pessebre que es construirà al centre pel Nadal d'aquell curs escolar. Normalment es fa una recerca d'informació sobre algun lloc del món o una cultura en concret. Aquesta esdevindrà l'eix central sobre el qual s'ambientarà la representació plàstica i decorativa del naixement de l'infant Jesús.

Aquest curs escolar 2020-21, complex, incert i amb pandèmia per la COVID-19, l'alumnat de 6è de primària no han volgut renunciar a la seva tradició de construir el seu pessebre al vestíbul de l'escola, tot i tenir clar que amb les mesures sanitàries i de prevenció no podrien treballar conjuntament amb l'alumnat de 5è curs i que les famílies de l'escola no podrien accedir al centre, per veure el seu pessebre.

Sota la idea: "Aquest any no podeu entrar, però el nostre Nadal surt a fora" i amb la voluntat de tirar endavant el pessebre 2020, es va programar dins de l'espai de tallers pel 6è curs un projecte de treball interdisciplinari des de les àrees de: català, castellà, anglès, plàstica i valors. I així s'ha donat vida a un pessebre del tot diferent.

Primer de tot es va generar un debat sobre les emocions i sentiment que viuen aquests alumnes en temps de pandèmia i com els afectava el distanciament social que ens calia tenir. Treballant quines emocions o sentiment volien transmetre, va sorgir i consensuar una proposta col·lectiva pel seu pessebre 2020.

A la fi es va decidir la realització d'un pessebre vivent al carrer, a ulls del veïnat, just on hi ha la porta principal del nostre centre educatiu. La realització d'aquest pessebre es va documentar visualment i es va enregistrar amb vídeo, aquí cada infant havia escollit quina figura de pessebre volia ser i l'havia vestit i ambientat; cosa que va generar una imatge atemporal i molt eclíptica. Hi havia vestuari tradicional català o de la cultura del món d'on era originaria la familiar de l'infant, així com vestuari i elements contemporanis i actuals i l'escenificació aplicada de totes les mesures preventives per la COVID-19. Una imatge visual que va sorprendre, a mitjans de novembre, al veïnat i als vianants que passaven pel carrer.

Paral·lelament i amb un treball de tallers escolars es va realitzar una recerca i documentació de tradicions, personatges màgics de Nadal, menjars, música i diferents maneres de viure Nadal d'arreu del món.

Al taller de plàstica es van crear les figuretes de pessebre que situarien dins del seu pessebre diorama que construirien al del vestíbul de l'escola. Es van crear amb pasta modelable a partir de les imatges obtingudes durant el pessebre vivent, tot reproduint el personatge que cada alumne havia interpretat en pessebre vivent, fantasia i realitat es donaven la mà creativament parlant.

I per fi la instal·lació del pessebre dins de l'escola, en arribar els voltants de Nadal, i el seu enregistrament final amb vídeo tancava un projecte artístic i creatiu "on les figures eren elles i ells mateixos".

Una cançó coral va inaugurar el seu pessebre. I l'edició d'un vídeo escolar, acompanyat d'una invitació a les famílies i als diferents cursos del centre, per veure'l via web, varen ser les darreres propostes conjuntes per un missatge d'esperança davant els moments que vivim socialment.

Un treball en equip que ha omplert de Nadal a la comunitat educativa i familiar de l'Escola Casas amb aquest pessebre que, via web i presencial, ha fet "sortir fora" els sentiments i vivències d'aquest grup d'infants.

Novament "fer el pessebre" ha esdevingut una motivació que va més enllà de la mascareta i les mesures restrictives i que els ha permès crear i recrear de nou la seva visió personal del pessebre.

Enllaç: https://agora.xtec.cat/ceipmescolacasas/general/pessebre-2020/

 

Equip docent del grup bombolla de 6è de primària de l'Escola Casas de Barcelona.

Redacció: Josep Maria Font