Aquest curs escolar 2020-21, complex, incert i amb pandèmia
per la COVID-19, l'alumnat de 6è de primària no han volgut renunciar a la seva
tradició de construir el seu pessebre al vestíbul de l'escola, tot i tenir clar
que amb les mesures sanitàries i de prevenció no podrien treballar conjuntament
amb l'alumnat de 5è curs i que les famílies de l'escola no podrien accedir al
centre, per veure el seu pessebre.
Sota la idea: "Aquest
any no podeu entrar, però el nostre Nadal surt a fora" i amb la
voluntat de tirar endavant el pessebre 2020, es va programar dins de l'espai de
tallers pel 6è curs un projecte de treball interdisciplinari des de les àrees
de: català, castellà, anglès, plàstica i valors. I així s'ha donat vida a un
pessebre del tot diferent.
Primer de tot es va generar un debat sobre les emocions i
sentiment que viuen aquests alumnes en temps de pandèmia i com els afectava el
distanciament social que ens calia tenir. Treballant quines emocions o
sentiment volien transmetre, va sorgir i consensuar una proposta col·lectiva
pel seu pessebre 2020.
A la fi es va decidir la realització d'un pessebre vivent al
carrer, a ulls del veïnat, just on hi ha la porta principal del nostre centre
educatiu. La realització d'aquest pessebre es va documentar visualment i es va
enregistrar amb vídeo, aquí cada infant havia escollit quina figura de pessebre
volia ser i l'havia vestit i ambientat; cosa que va generar una imatge
atemporal i molt eclíptica. Hi havia vestuari tradicional català o de la
cultura del món d'on era originaria la familiar de l'infant, així com vestuari
i elements contemporanis i actuals i l'escenificació aplicada de totes les
mesures preventives per la COVID-19. Una imatge visual que va sorprendre, a
mitjans de novembre, al veïnat i als vianants que passaven pel carrer.
Paral·lelament i amb un treball de tallers escolars es va
realitzar una recerca i documentació de tradicions, personatges màgics de
Nadal, menjars, música i diferents maneres de viure Nadal d'arreu del món.
Al taller de plàstica es van crear les figuretes de pessebre
que situarien dins del seu pessebre diorama que construirien al del vestíbul de
l'escola. Es van crear amb pasta modelable a partir de les imatges obtingudes
durant el pessebre vivent, tot reproduint el personatge que cada alumne havia
interpretat en pessebre vivent, fantasia i realitat es donaven la mà
creativament parlant.
I per fi la instal·lació del pessebre dins de l'escola, en
arribar els voltants de Nadal, i el seu enregistrament final amb vídeo tancava
un projecte artístic i creatiu "on les figures eren elles i ells
mateixos".
Una cançó coral va inaugurar el seu pessebre. I l'edició
d'un vídeo escolar, acompanyat d'una invitació a les famílies i als diferents
cursos del centre, per veure'l via web, varen ser les darreres propostes
conjuntes per un missatge d'esperança davant els moments que vivim socialment.
Un treball en equip que ha omplert de Nadal a la comunitat
educativa i familiar de l'Escola Casas amb aquest pessebre que, via web i
presencial, ha fet "sortir fora" els sentiments i vivències d'aquest
grup d'infants.
Novament "fer el pessebre" ha esdevingut una
motivació que va més enllà de la mascareta i les mesures restrictives i que els
ha permès crear i recrear de nou la seva visió personal del pessebre.
Enllaç: https://agora.xtec.cat/ceipmescolacasas/general/pessebre-2020/
Equip docent del grup bombolla de 6è de primària de l'Escola
Casas de Barcelona.
Redacció: Josep Maria Font
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada