26 de febrer del 2010

Figuratiu o abstracte?


-->
En un article sobre pessebres signat per Jordi Piquer a La Vanguardia del dia 1-2 de gener de 1983, el periodista es pregunta:
¿Figurativo o abstracto?
En la plaza de San Jaime, junto al abeto monumental, los alumnos del cuarto curso de escultura de la Escuela Massana han dispuesto un "pessebre" típicamente abstracto, a base de muy pocos elementos: hierros, cueros y luces de distintos colores. Los niños –y los mayores– "juegan" con fortuna dispar, a "adivinar" las figuras de la Virgen, San José, el Niño, y los Reyes. Un experto, si observase la escena, diría seguramente que el arte abstracto exige una mayor "participación" del observador. Y uno se pregunta: ¿con qué elementos y en qué estilo construiría hoy su "belén" Francisco de Asís?

En un altre lloc de l'article el periodista trasllada la pregunta a Joan Marí Oliva, president de l'Associació de Pessebristes de Barcelona:
¿"Pessebre" de estilo tradicional figurativo o de estilo abstracto?
"Nosotros seguimos fieles a lo tradicional; estamos en lo figurativo. Pero a mí no me parece mal que se haga con formas abstractas. Lo importante es que en Navidad no deje de hacerse".

I jo no tinc cap problema en subscriure les paraules del Sr. Marí...

1 comentari:

Galderich ha dit...

El pessebre com a definició sempre serà figuratiu perquè és iconogràfic.

L'abstracció implica la desaparició de qualsevol referent de forma figurada i per això un pessebre no pot ser abstracte.

Ho pot ser el paisatge o el fons que tingui, però les figures sempre tintran unes formes que siguin reconeixibles (més o menys) perquè sinó ja no és un pessebre...