15 d’octubre del 2007

Pessebres al Louvre

Casualment estic a París per feina. He anat al Louvre i m'he dedicat a mirar només quadres de la Nativitat o de l'adoració dels Mags. Es pot fer el pessebrista de moltes maneres... He vist i m'he fixat en coses ben curioses. D''entrada: el naixement de Jesús és un dels temes més tractats; la presencia de Sant Joan és molt comu; el tema de la circumcisió, déu n'hi do. Curiosament als pessebres no hi posem mai Sant Joan ni la circumcisió (jo són dos temes que no he vist mai representats). També m'ha sorprès la copresència de temes (el naixement i de fons l'anunciata...), el nen Jesús estirat a terra, sense pessebre ni res; la presència d'espigues de blat al bressol, fent el lligam entre el cos de Crist i l'eucaristia.... moltes coses, molts detalls amagats en les pintures de l'escola italiana que he contemplat plàcidament.
Vaig escapar-me a veure la sala d'art copte i hi havia un dibuix de l'anunciació en la que Maria està brodant amb fil porpra una roba per la cortina del santuari...

Em Vaig enamorar d'aquests dos quadres de Bernardino LUINI s. XVI