24 de gener del 2012

Publicacions 2011. Naixement



Aquest Nadal es va presentar el segon número de la revista Naixement, la publicació promoguda per la Federació Catalana de Pessebristes.

Semblantment al primer número, tota la publicació està dedicada a recollir articles al voltant del pessebre escrits, la majoria d’ells, per persones “no pessebristes” (o millor dit, per pessebristes de fet, com els anomenaria l’enyorat Josep M. Garrut). Enguany, però, a la revista s’hi han inclòs algunes pàgines dedicades a explicar les activitats realitzades per la pròpia Federació.

Si em demaneu la meva opinió us diré que (igual que l’any passat), la revista m’ha agradat molt. Els articles aporten reflexions sobre el món del pessebre que van molt més enllà de donar voltes als diorames. Els autors convidats es miren el pessebre des de diverses disciplines i des de diverses mirades, i això és molt enriquidor. Tant de bo, doncs, puguem gaudir d’aquesta publicació durant molts anys.

Això sí (i és un petita petició que m’atreviria a fer als seus responsables) seria bo buscar mitjans per a fer-ne una bona difusió. I ho dic sabent que això que demano és complicat. Vull dir que tractant-se com es tracta d’una revista interessant i ben feta, seria bo que pogués arribar a un públic ben ampli. Poso un exemple clar: sóc soci de tres entitats federades i cap d’ella m’ha ofert de forma explícita poder tenir (o adquirir) la revista. Si la tinc és perquè me la van donar el dia que vaig participar en l’acte de celebració dels 60 anys de l’Associació de Pessebristes de Vilafranca del Penedès. Els visitants a l’exposició de Mataró, per posar un altre exemple, tampoc han tingut l’opció d’adquirir la revista, i penso que és una llàstima.

En tot cas el que sí que és molt interessant és que existeixi la possibilitat de baixar-se la revista en format PDF, d'aquesta manera com a mínim qui ho desitgi pot accedir als seus continguts.

Entre tots els escrits de la revista m’és difícil destacar-ne algun, però deixeu-me acabar amb una cita a l’escrit Pessebre enllà, del polític i escriptor Antoni Vives: “M’agradaria imaginar una nova manera de sentir el pessebre que veritablement ens relligués a un ideal de fraternitat i d’amor, arrel de la representació pessebrística. No proposo canvis, només reflexions. Reflexions pessebre enllà, més en l’esperit del que és el pessebre, que no en un canvi de formes. Recuperant-ne el sentit, sense haver d’imposar la litúrgia”.

Doncs això.




2 comentaris:

Galderich ha dit...

Amb això de la distribució et dono tota la raó. No en sabia res i ningú n'ha fet propaganda. Aixi és difícil sortir del cercle.

Per una altra part és d'agraïr que es faci un PDF disponible que ara passo a llegir-lo. Gràcies per la informació.

Antoni Dorda i Ventura ha dit...

Jo vaig en connèixer de l'existència, en una sala de visites d'un professional del dret que és pessebrista...