Molt sovint, potser massa, observem tant a Museus, com a exposicions i
col·leccions privades, l’atribució de figures a autors dels que precisament no en coneixem res de res, o com a molt, el que Joan
Amades ens va deixar escrit a la seva obra El Pessebre i, sovint,
aquesta és una informació poc o gens contrastada.
Un
exemple clar és el de Pere Teixidor. D’ell no tenim cap informació
o dada, cap ni una apart del nom i any defunció, però de les seves
figures de colors terrossos i amb turbant se’n coneixen milers,
tantes i amb tanta variació d’estil, que fan impossible que es
tracti d’un sol autor.
Quantes
vegades sentim a boca de col·leccionistes entesos aquella frase:
això és un Amadeu, això és un Lino, un Marcé o un Pep del Nas, i et preguntes: i quin criteri han seguit per
atribuir-les-hi? i qui eren aquests autors?
De
Marcé gràcies al treball de Jordi Montlló, se’n pot deduir
l’autoria i, a més a més, disposem de recursos biogràfics, i com d’ell,
de tants altres, però, i de Josep Prats? I de Lino Fèlix? Del gran
Salvador Masdeu sort que es conserven els motllos que ens permeten
identificar llur obra amb certesa, però d’ell què en sabem?
Res, i el més trist de tot, i aquesta és la meva opinió, és que
no importa gaire. La qüestió és tenir figures, acumular-les i
sentir-nos com a col·leccionistes orgullosos de la nostres vitrines.
Sí, de les nostres vitrines plenes, massa sovint, de figures orfes.
Un
cas excepcionalment sagnant, tot i que en aquest cas sí que en
coneixem autor i obra, és el de Daniel José Pons, fill de Daniel
José Ursueguía i autor de la majoria de motllos de l’obra que
s’atribueix injustament al seu pare. Un bon amic meu va batejar-lo
com a Miquel Àngel dels figuraires, i crec que té raó. Quantes
obres extraordinàries ha fet per a associacions, col·leccionistes i
museus, i quants de nosaltres sabem realment qui és ell, com a
persona i com a figuraire? I parlo en present, doncs és el darrer
gran figuraire català del segle XX, viu. Quanta informació de la
nissaga José i del món del pessebrisme guarda dins la seva memòria?
La mateixa que es perdrà si no ens hi posem a tot córrer.
Catalunya
ha estat bressol de grandíssims autors de figures, excel·lents
artistes dels que se’n conserven vertaderes meravelles, però per
part dels col·leccionistes no ens ha importat gaire, quasi gens,
l’estudi, el record, el manteniment d’aquesta riquesa posant nom
i cognoms a llurs autors.
Toni Dorda (Mataró, 12 de març de 2019)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada