7 de juliol del 2012

El caganer i el pessebre



Aquesta setmana vaig assistir a l'assemblea anual de l'Associació d'Amics del Caganer. Un acte que va ser molt agradable i on m'ho vaig passar molt bé.

Però el que en vull destacar és l'homenatge que s'hi va fer a l'Aurora Mas i a la seva filla Maria Aurora Castellano. L'Aurora és una artesana que ven les seves figures de pessebre a la fira de Santa Llúcia de Barcelona. Fa més de 50 anys que hi assisteix! Les seves figuretes, de caire popular, han servit per fer milers de pessebres.

Entre els seus models hi ha varis caganers (més de 100!) i és per això que els Amics del Caganer li van dedicar aquest homenatge, merescudíssim.

Però mentre era allà vaig pensar que no hi ha cap entitat pessebrista, que jo sàpiga, que hagi fet cap reconeixement a l'Aurora. De fet, ni a l'Aurora ni a cap dels artesans de la fira... Tantes associacions pessebristes que hi ha a Catalunya, que en els seus estatuts diuen que volen promoure el pessebre, i a l'hora de la veritat s'obliden dels artesans que fan possible que el pessebre es faci a tantes i tantes llars...

En canvi, sempre que participo en actes dels Amics del Caganer quedo gratament sorprès del gran coneixement que els seus membres tenen del món dels figuraires. No se'ls escapa cap detall de la vida i obra dels Castells o de l'Aurora, dels Muns o dels Vidal...

Que per molts anys, doncs, els Amics del Caganer puguin continuar amb la seva tasca de promoció del caganer i, de retruc, del món de les figures de pessebre... i a veure si els pessebristes n'aprenem, dels Amics del Caganer!