L’Associació de Pessebristes de
Mataró celebra la festa de Sant Francesc d’Assís amb una missa i
un ressopó. Enmig d'aquesta celebració enguany va destacar la
presentació de l'obra que l'artista mataroní Joan Bta. Parés
(Parés de Mataró) va donar a l'Associació. Es tracta
d'una gran pintura que conté una quantiosa simbologia pessebrista,
gaudiniana, mataronina i religiosa.
Us reprodueixo la imatge i el text que
hi ha al darrere del record que es va repartir als assistents a la
missa, que mostrava una reproducció. De totes maneres, aquest Nadal
podreu contemplar el quadre de Parés de Mataró a l'exposició de
pessebres de l'Associació de Mataró, ja que formarà part de la
“Vitrina Carratalà” que presideix la Presó, el local social de
l'entitat.
El pessebrisme és ben bé una Escola
de respecte i coneixement de la Natura i la Humanitat on s’hi ha
encarnat la Persona Divina del Nen Jesús, que ens porta la Pau i el
Bé tal com saluda tot franciscà. D’altra banda, els pessebristes
són com un Conservatori d’Arts i Oficis que sols es poden
realitzar de manera manual, en els que si de cas es necessita alguna
eina, és ella que està al servei de la mà de cadascú, mai a
l’inrevés; això sí, sense ignorar cap tecnologia.
La vitrina Carratalà
L’Associació de Pessebristes de
Mataró ha realitzat en memorial del màxim figuraire del nostre
país, completíssim artista que excel·lí també en el teatre
català. Es tracta del Sr. LLUÍS CARRATALÀ i VILA (1895-1991), Creu
de Sant Jordi 1989 per ser “capdavanter del pessebre català”.
Acotxats per tota l’Associació, un petit grup de pessebristes,
mestres en els seus oficis de fuster, ferrer i electricista varen
realitzar un conjunt que estigués d’acord amb el lloc que ocupa en
l’antiga presó, obra de l’arquitecte Elies Rogent, mestre de
Gaudí. Un conegut pintor de Mataró [Joan Bta. Parés], nascut el
1939, s’encarregà de plasmar en un dibuix de taller els
suggeriments d’aquests pessebristes per arribar a un conjunt que
expliqués la trajectòria de Carratalà i la seva filla Montserrat:
és per això que s’hi veuen uns àngels noucentistes on encara hi
ha el mestratge de l’escultor Josep Llimona; després un
catalaníssim naixement adquirit fa poc temps per l’Associació. I
per devota amistat amb un pessebrista mataroní està també a la
vitrina “El Rabadà”, darrera feina que el genial figuraire va
fer com escultor de petites grans obres tal com aquesta vitrina
demostra i que resta coronada per una pintura que intenta explicar
l’arrel i pervivència del missatge del primer pessebrista: SANT
FRANCESC D’ASSÍS.
1 comentari:
Mi visita pesebrista favorita anual es a Mataró, porque además de lo chulos que son los pesebres y lo que me gusta su belén monumental (género que me apasiona) me parece genial que los visitantes puedan ver la colección de figuras, y yo cada año disfruto como un tonto viéndolas. Y el homenaje a Carratalà con su "vitrina" es una gran iniciativa, sobre todo si se amplía y mejora.
Publica un comentari a l'entrada