16 de setembre del 2009

Bled











Bled és un llac d'Eslovènia, en els Alps Julians. Al costat del llac, i enfilant-se damunt d'una paret de roca, hi ha un castell. Al mig de l'illa hi ha una església i un santuari, on només s'hi pot arribar amb barca. Bled és un lloc fantàstic per fer-hi allò que s'anomena "turisme familiar", i això és el que vaig fer aquest estiu tot tornant de Bòsnia: aturar-nos a Bled per fer "turisme familiar". Instal·lats al càmping que hi ha just a una banda del llac, vam dedicar un dia a anar al parc, a passejar amb bicicleta... i a la tarda vam llogar una barca amb rems per anar d'excursió a l'illa.

Un cop allà vam anar a visitar el santuari, i quina va ser la meva sorpresa al descobrir que allà hi havia... una exposició permanent de pessebres! Una vintena de pessebres fets per pessebristes diferents omplien dues sales dels santuari. La noia que guardava l'entrada, V. Orehu, em va explicar que la mostra es podia visitar tot l'any però que els mesos de Nadal algun pessebrista s'emportava la seva obra per exposar-la a algun altre lloc.

Els pessebres eren ben diferents, realitzats amb materials i tècniques diversos, si bé pràcticament tots ells eren de taula. Vaig entendre (cal aclarir que totes les explicacions eren en eslovè) que les figures eren, en molts casos, obra dels mateixos pessebristes. N'hi havia de fang però també d'altres materials (cartó, paper, fusta, roba...). M'atreviria a dir que aquells pessebres eren variacions (o evolucions, si ho voleu així) del pessebre tradicional que es fa a Eslovènia...

A la sortida es podien adquirir figures de pessebre. Vaig comprar uns pessebrets fets dins de mitja closca de nou. L'autora era la pròpia noia que me'ls va vendre, V. Orehu. Són peces senzilles però ben fetes i que tenen el seu encant. També es venien figures d'altres autors eslovens.

Certament, l'esforç de remar fins l'illa de Bled va valer la pena (i això que us confesso que, com a remer, sóc un desastre!).