3 de desembre de 2012

Un pessebre al cinema i a Medellín

(Article d’Albert Dresaire publicat al número3 del butlletí d’El Bou i la Mula. Abril de 2000)


La vendedora de rosas és una colpidora pel·lícula que retrata amb tot la cruesa la realitat dels nens del carrer de les grans ciutats colombianes. Durant prop de dues hores se’ns explica la història de la Mònica, una nena de tretze anys que ha abandonat casa seva i viu al carrer venent roses, “esnifant” cola, fumant herba i cuidant de les seves amigues, també nenes del carrer com ella.

L’acció passa durant vint-i-quatre hores, les que precedeixen el dia de Nadal. La Mònica somia en passar aquest dia tan especial amb el seu xicot i estrenant roba nova. Pel seu camí hi aniran passant una sèrie de personatges ben diversos, però tots condemnats, com ella, a la misèria. Els seus somnis volaran i el destí de misèria s’imposarà, fins i tot el dia de Nadal.

Val la pena recomanar aquesta pel·lícula per ella mateixa. Però hi ha un valor afegit que, per nosaltres, la fa encara més interessant. Es tracta de la presència del pessebre. Un gran pessebre popular, senzill i pobre, presideix un dels carrers dels barris marginals de Medellín. Tot i que apareix només d’esquitllada, la seva aparició no és pas gratuïta. La gent fa rotllana al voltant del pessebre, hi porta espelmes i flors. En un barri dominat per la misèria i la pobresa material, s’intueix un respecte pel pessebre; és la presència de quelcom que encara val la pena, que convida a l’esperança. I per això el pessebre pot estar al bell mig del carrer sense que ningú el toqui ni el faci malbé (és possible això, a casa nostra?).

Després de la secció encetada en el número 2 del butlletí per en Jordi Montlló, sobre el pessebre i la literatura, ara us volem proposar aquesta sobre el pessebre en el cinema. Si sou aficionats al cinema (ja es dóna per entès que ho sou del pessebre), aquesta nova secció espera les vostres aportacions.

Títol original: La vendedora de rosas
Any de producció: 1998
Direcció: Victor Gaviria
Guió: Victor Gaviria, Carlos Henao, Diana Ospina
Durada: 116 minuts