17 d’octubre de 2012

La vitrina Carratalà

L’Associació de Pessebristes de Mataró celebra la festa de Sant Francesc d’Assís amb una missa i un ressopó. Enmig d'aquesta celebració enguany va destacar la presentació de l'obra que l'artista mataroní Joan Bta. Parés (Parés de Mataró) va donar a l'Associació. Es tracta d'una gran pintura que conté una quantiosa simbologia pessebrista, gaudiniana, mataronina i religiosa.

Us reprodueixo la imatge i el text que hi ha al darrere del record que es va repartir als assistents a la missa, que mostrava una reproducció. De totes maneres, aquest Nadal podreu contemplar el quadre de Parés de Mataró a l'exposició de pessebres de l'Associació de Mataró, ja que formarà part de la “Vitrina Carratalà” que presideix la Presó, el local social de l'entitat.


El pessebrisme és ben bé una Escola de respecte i coneixement de la Natura i la Humanitat on s’hi ha encarnat la Persona Divina del Nen Jesús, que ens porta la Pau i el Bé tal com saluda tot franciscà. D’altra banda, els pessebristes són com un Conservatori d’Arts i Oficis que sols es poden realitzar de manera manual, en els que si de cas es necessita alguna eina, és ella que està al servei de la mà de cadascú, mai a l’inrevés; això sí, sense ignorar cap tecnologia.

La vitrina Carratalà

L’Associació de Pessebristes de Mataró ha realitzat en memorial del màxim figuraire del nostre país, completíssim artista que excel·lí també en el teatre català. Es tracta del Sr. LLUÍS CARRATALÀ i VILA (1895-1991), Creu de Sant Jordi 1989 per ser “capdavanter del pessebre català”. Acotxats per tota l’Associació, un petit grup de pessebristes, mestres en els seus oficis de fuster, ferrer i electricista varen realitzar un conjunt que estigués d’acord amb el lloc que ocupa en l’antiga presó, obra de l’arquitecte Elies Rogent, mestre de Gaudí. Un conegut pintor de Mataró [Joan Bta. Parés], nascut el 1939, s’encarregà de plasmar en un dibuix de taller els suggeriments d’aquests pessebristes per arribar a un conjunt que expliqués la trajectòria de Carratalà i la seva filla Montserrat: és per això que s’hi veuen uns àngels noucentistes on encara hi ha el mestratge de l’escultor Josep Llimona; després un catalaníssim naixement adquirit fa poc temps per l’Associació. I per devota amistat amb un pessebrista mataroní està també a la vitrina “El Rabadà”, darrera feina que el genial figuraire va fer com escultor de petites grans obres tal com aquesta vitrina demostra i que resta coronada per una pintura que intenta explicar l’arrel i pervivència del missatge del primer pessebrista: SANT FRANCESC D’ASSÍS.


1 comentari:

Hernan DE RIVERA TORRAS ha dit...

Mi visita pesebrista favorita anual es a Mataró, porque además de lo chulos que son los pesebres y lo que me gusta su belén monumental (género que me apasiona) me parece genial que los visitantes puedan ver la colección de figuras, y yo cada año disfruto como un tonto viéndolas. Y el homenaje a Carratalà con su "vitrina" es una gran iniciativa, sobre todo si se amplía y mejora.