19 de desembre del 2010

Pessebres a Portugal

El cap de setmana passat vaig estar a Portugal convidat per l'associació nacional d'artesans Confraria do caco, per fer una conferència sobre el Pessebrisme a Catalunya. vaig quedar sorprès per la gran quantitat de pessebres que vaig veure i sobretot per la gran diferència amb els nostres.

A part dels pessebre populars de les cases, que són força similars de concepte amb els que fem nosaltres, els pessebristes i col·leccionistes de pessebre entenen el pessebre com una peça fixa, com una composició estàtica o gairebé. La gran majoria d'artesans portuguesos (i n'hi ha molts!) fan pessebres, però no com a única creació. 

És a dir, hi ha molta gent que fa pessebres, però la seva producció d'artesania va més enllà. Els pessebres, en general són molt alegres, de vegades un punt còmics i sovint intentant ser molt contemporanis.

També hi ha molts col·leccionistes de pessebres alguns amb col·leccions que es compten per milers. Entre els assistents a la conferència vaig constatar un gran interès pel que els explicava i especialment moltes ganes de saber coses sobre els nostres figuristes.

Una experiència gratificant que va néixer fruit d'una visita que ells van fer a Castellar l'any passat en la que els vaig explicar el nostre projecte de El Bou i la Mula.