10 de febrer del 2010

Intentant definir

El proper Nadal 2010 a Castellar del Vallès organitzem la
13ª Biennal del Pessebre Català.

Hem apostat per fer una manifestació pessebrística que aporti alguna cosa de nou. Per això vam començar amb l'exposició virtual que tan bona acollida ha tingut.

Entre les exposicions previstes n'hi ha una que volem dedicar als Nous llenguatges del pessebre, o Nous formats del pessebre, o Pessebrisme contemporani, o...

Estic començant a escriure documents per explicar aquesta proposta i convidar gent a participar-hi. M'agradaria fer bullir l'olla sobre això. D'entrada quin nom hem de donar a aquesta exposició?

Segona, què volem dir? A mi se m'acut conceptualitzar-ho així: en aquesta exposició busquem pessebres que optin per una estètica diferent, contemporània, que incorporin llenguatges expressius d'avui en dia com l'audiovisual o l'informàtica, on el símbol tingui més protagonisme que la reproducció de la realitat, pessebres que vetllin per transmetre un missatge una idea que tingui ressò a la societat del segle XXI, pessebres que procurin actualitzar el misatge del Nadal, pessebres que convidin a una interpretació personal, pessebres que permetin la participació de l'observador, pessebres...

Bé fins aquí he arribat, totes les idees seran benvingudes

Per cert, els Voluntaris de la Creu Roja de Terrassa ja ens han confirmat que cedeixen aquest pessebre per a la Biennal 2010! Estem encantats!

1 comentari:

Albert Dresaire Gaudí ha dit...

A mi el que no m'acaba de fer el pes és la definició de pessebre contemporani. Perquè, ben mirat, un pessebre popular és ben d'avui en dia. Si hi ha gent (molta gent) que el fa, vol dir que el pessebre popular és un pessebre actual.

Jo tampoc m'encaparraria gaire en la forma. Recordo, en alguna ocasió, haver-me emocionat davant d'un pessebre amb forma de "diorama clàssic", tot i que també reconec que la majoria dels que veig cada Nadal em deixen bastant fred...

En resum: jo seria molt obert a l'hora de definir els pessebres que han d'anar en aquesta "secció" de la biennal. Potser es podria definir com a "mostra de pessebres que ens diuen alguna cosa de nou". Bé, el nom és molt poc comercial però la idea és que el importa és veure que el pessebre ens pot transmetre molt més, que pot tenir moltes lectures. Si per fer-ho cal canviar la forma, endavant!, però potser podem dir coses molt diverses amb un simple pessebre popular... I quan parlo de "coses molt diverses" estic pensant en qüestions més "transcendentals" però també en aspectes encara poc explorats (al meu entendre) del pessebre: el seu aspecte lúdic, tot el seu potencial educatiu i catequètic, la seva importància social, el seu valor identitari...).